Saturday, June 15, 2013

Pulau Tioman 2013 Part 2: Sun Beach Resort, kami datang!

Ok, kita berjumpa lagi di laman blog kami Cubit Sana Cubit Sini, Ouch! ;) Untuk entri kali ini adalah sambungan dari entri yang lepas iaitu Pulau Tioman 2013 Part 1: Sun Beach Resort, kami datang! Setelah saya dan isteri berbincang bagai kembang di hujung taman, maka kami masih belum lagi mengambil keputusan nak menginap di resort mana satu pula tahun ini. Maka, untuk tidak memeningkan kepala lebih berserabut, saya dan isteri pulang ke kampung saya seperti biasa untuk menjalankan tugas sebagai anak dan juga anak menantu yang cemerlang terbilang gitu! ;)

Sebenarnya dalam plan kami memang nak ajak mak pergi berjalan-jalan luar dari Pontian, atau lebih tepat sekali ke Mersing. :) (ada agenda lain rupanya) hehehe... Untuk lebih memuaskan hati kami, kami pergi sendiri ke kaunter resort tersebut di Mersing bagi melihat dengan mata kepala kami sendiri apa pilihan yang kami ada untuk tahun ini. Sambil-sambil tu dah tentulah agenda beli keropok mersing tidak dilupakan. Maklumlah, bila dah bawa mak, mesti akan singgah ke gerai menjual keropok yang begitu banyak di sekitar jalan berhampiran pantai.

 Sampai jer di tourism centre ni dalam kepala dah ada pilihan peribadi sebenarnya. Sang isteri masih tak tahu lagi tu. :p

 Inilah kaunter resort yang pertama kami nampak dan inilah juga pilihan yang saya rahsiakan dari isteri sebenarnya. :p

 Apa lagi, saya pun terus bukakan pintu untuk sang isteri dan mengajaknya dengan manja untuk mendengar sebutir dua patah kata dari salesgirl yang bertugas. Hehehe...()

Walaupun kali pertama kami pergi ke Pulau Tioman pada tahun 2012 yang lalu, kami tidak pula pergi ke kaunter seperti mana tahun 2013 ini. Kalau ke Panuba Inn tahun lepas isteri saya yang mengGoogle pilihan resort untuk kami berdua, dan menguruskan segala hal yang berkaitan termasuk sepasang pasangan yang baru aje bergelar suami-isteri, kali ini saya pula yang menguruskan hal-hal berkaitan dengan pemilihan resort sehinggalah terpacaknya kami berdua di hadapan kaunter resort ini sebelum nak bertolak! ;) Anehkan? Orang perempuan ni memang cepat terpikat dengan info-info yang didapatinya dari Google dan yang menariknya ialah, pilihannya itu boleh dikatakan pilihan yang terbaik! Bolehlah saya katakan di sini, sang isteri telah membuat pilihan tepat pada tahun 2012 yang lalu dengan memilih Panuba Inn Resort sebagai tempat penginapan! Aha...kan tak kena cubit, takdelah Ouchhkan? hehehe.. ;) Seriously..4 kali snorkeling trip dengan Panuba Inn Resort, amat mengujakan kami! Padahal dalam paper cuma catat 3 kali snorkeling trip! Pakcik yang kemudi bot tu memang kelaslah! (agaknya banyak lagi tak minyak bot tu tak luak sebab tu boleh 4 kali snorkeling) hehehe..KELASSS!! Opss..mungkin dalam kondisi tertentu dapat 4 trip snorkeling macam kami, kalau dalam keadaan lain, haa..tak tahulah pulakan! ;)

Ok, berbalik kepada topik sebenar. Sepertimana saya ceritakan tadi, sebenarnya saya memang dah plan dari awal sejak diberitahu dari pihak Paya Beach Resort deposit hanya 100%, maka saya telah beralih arah untuk memilih Sun Beach Resort sebagai penginapan buat kami berdua. Maka setelah kami sampai ke kaunter SBR, diberi pelbagai cerita-ceriti pengembaraan menarik bermula selama 3 hari 2 malam beserta aktiviti sewaktu di resort itu nanti, tamat aje info yang diberi oleh salesgirl tersebut saya terus mengambil dompet dari poket dan menghulurkan sejumlah wang untuk 30% deposit. Sang isteri agak sedikit terkejut dengan gerak-geri yang mencurigakan saya itu. Untuk pengetahuan pengunjung semua, sebelum saya teragak-agak membayar deposit 30% itu, saya dan isteri masih sempat lagi merikki kaunter resort lain yang terdapat di tourism centre berkenaan. Isteri saya terpacak di kaunter Paya Beach Resort yang dah tutup pada tengahari itu. Sempat lagi telefon resort tu walaupun dah memang tahu resort tu dah fully booked! Hehehe..(telefon di kaunter resort itu disambung kepada handphone yang menjaga kaunter itu walaupun tidak ada orang dalam kaunter itu) 

Seperti dijangka, memang dah fully booked resort tu. :p

Kemudian, dengan pandangan sang isteri yang agak sedikit terkejut sewaktu saya menghulurkan deposit kepada salesgirl SBR tersebut, dia seolah-olah mengerti bahawa itulah pilihan resort oleh si suami. Itulah tempat penginapan buat kami berdua di Pulau Tioman untuk tahun 2013 ini. ;-) Apa yang kami berdua harapkan ialah, semoga percutian kali ini akan lebih bermakna dan jaya dengan gemilangnya. Amin.. :-) 

Teruskan membaca Pulau Tioman 2013 Part 3: Sun Beach Resort, kami datang! untuk mengetahui cerita-cerita menarik sepanjang kami menginap di SBR! Atau patah balik Part 1


Share:

0 comments:

Post a Comment